Ontdek hier hoe autodealers kunnen profiteren van het gebruik van geschikte CRM-software. 

Bedrijven in elke branche kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Om het volledige potentieel van een CRM-systeem te ontvouwen, moet het echter ook zijn ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf. Branche-aansluiting speelt hierbij een doorslaggevende rol. Om deze reden willen we crm-systemen voor autodealers hieronder onder de loep nemen. 

Functies van een CRM-systeem 

Een CRM systeem heeft verschillende functies,die meestal wordengebundeld in modules binnen de oplossing. Elke module bevat al die functies die gewoonlijk vereist zijn in een specifiek bedrijfsgebied waarbij niet elk bedrijf evenveel baat heeft bij het gebruik van al deze gebieden. Het gaat veeleer om het vinden van een systeem dat je eigen CRM-processen volledig digitaal in kaart kan brengen. Verschillende factoren spelen een rol, die hieronder nader zullen worden onderzocht. 

Het juiste CRM-systeem voor autodealers 

Het behoefteprofiel voor een CRM-software wordt beïnvloed door verschillende aspecten. Een van deze criteria is de grootte van uw eigen bedrijf. Zo hebben zzp’ers meestal al baat bij een systeem met een zeer rudimentair takenterrein. Kleine bedrijven met meer dan één werknemer hebben echter vaak een systeem nodig dat ook interne communicatie ondersteunt. In middelgrote bedrijven kan een systeem dat meerdere vestigingen ondersteunt al nodig zijn. Uiteindelijk hebben grote, internationaal actieve bedrijven met vestigingen in meerdere landen de hoogste eisen.

De begroting 

De grootte van het bedrijf heeft meestal ook invloed op het budget dat beschikbaar is als onderdeel van het CRM-project. Het instellen van een budget is een integraal onderdeel van elk softwareproject. Toch mogen bedrijven niet vergeten dat de aanschaf van CRM-oplossing ook een investering is in de toekomst van hun eigen bedrijf. Er mag dus in geen geval op de verkeerde plaats worden bespaard. In plaats daarvan is het raadzaam om een richtwaarde vast te stellen waarop bedrijven zich kunnen oriënteren in het kader van softwareselectie. 

Branche affiliatie 

Ook autodealers profiteren van het gebruik van een branchespecifiek systeem. Op welke softwarefuncties u vooral moet letten bij het zoeken naar een geschikte oplossing, wordt hieronder in meer detail besproken. Er moet echter worden benadrukt dat dit slechts een overzicht is en dat er geen claim wordt gemaakt om up-to-date te zijn. Daarnaast moet allereerst gekeken worden naar autodealers in het algemeen. 

De autohandel – Een industrie in transitie 

Ook de autohandel wordt beïnvloed door de digitale transformatie. Dit geldt niet alleen voor de bedrijven zelf, maar ook voor de klanten en hun weg naar het bedrijf. Tegenwoordig doen klanten die bereid zijn om te kopen meestal hun eigen onderzoek van tevoren op internet voordat ze een autodealer bezoeken. Tegen de tijd dat de klant zijn eigen bedrijf binnenkomt, heeft hij meestal al verschillende modellen behandeld en heeft hij een vraagprijs. Het is niet ongebruikelijk dat hij zich via internet bewust wordt van zijn eigen bedrijf. 

Verbinding met de website

Dit maakt het des te belangrijker dat uw eigen bedrijf zijn eigen aanwezigheid op internet heeft. Hier kunnen bijvoorbeeld formulieren worden opgezet waarmee klanten contact kunnen zoeken. Via een koppeling met de eigen CRM-software worden deze gegevens vervolgens direct in het systeem vastgelegd voor verdere verwerking. 

After-sales

Als een klant voor een auto kiest, is de klantrelatie nog niet voorbij. Zodra je een klant voor jezelf hebt gewonnen, is het belangrijk om hem te houden. Volledige klantenondersteuning; zelfs na aankoop; speelt hierin een essentiële rol. Om te kunnen vertrouwen op softwaregebaseerde ondersteuning, moeten bedrijven bij het selecteren van software rekening houden met systemen met een geïntegreerde klantenondersteuningsmodule.  

Voor meer informatie over CRM software voor autodealers kunt u terecht op crmoverzicht.nl