Al sinds het ontstaan van de EU is het voordeliger om een auto uit Duitsland te halen dan in eigen land te kopen. Met verdere integratie van Europese landen onder EU wetgeving wordt het alleen maar makkelijker en daardoor nog minder reden om in eigen land aan te schaffen. Stel dat er twee interieur winkels pal naast elkaar zitten, en je ziet een hele fraaie bank. Bij de ene winkel kost deze duizend Euro, en bij de andere 600 Euro voor exact dezelfde versie, nee sterker nog luxer uitgevoerd met duurdere materialen. Waarom zou je dan in hemelsnaam de eerste optie kiezen? Hetzelfde is dus al een tijdje aan de hand met de auto.

Het meeste voordeel, en dus prijsverschil zit hem in de Duitse automerken zoals Audi, BMW en Mercedes. Maar dat betekent niet dat andere automerken niet de moeite waard zijn om ook bij onze oosterburen te kopen. Ook de Franse bolides en zeker Renault, kosten minder in Duitsland. Dit komt omdat Duitsland een veel gunstiger regering beleid kent omtrent de auto industrie dan Nederland. Enfin, het is echter niet zo makkelijk als even de grens over rijden en een auto kopen. Er komt wel net wat meer bij kijken.

Met name de BPM is een punt waarbij je enorm goed op wilt letten. Er zijn namelijk meerdere manieren toegestaan om deze te berekenen. En die leiden tot verschillende prijzen. De kunst is hem dus juist de laagste prijs te vinden. Op deze webpagina vind je een calculator om je te helpen. Een ander punt om goed op te letten is dat je niet met een Duits kenteken door Nederland mag gaan rijden. Je moet hiervoor een tijdelijk kenteken aanvragen. Anderzijds kun je het transport uitbesteden dan heb je helemaal geen omkijken meer. Onder de streep, de prijsverschil tussen zelf rijden en uitbesteden is nihil (bron). Beter dus om die moeite te besparen, al kunnen we ons ook voorstellen dat het uitermate gaaf is om in je nieuwe Renault terug te rijden naar huis vanuit Duitsland. In dat geval zorg voor een tijdelijk kenteken.