De Renault 25 is een wagen die van 1984 tot 1991 door de Franse autofabrikant Renault werd geproduceerd. Renault was destijds de meest luxueuze en luxueuze Renault ooit en eindigde op de tweede plaats bij de wedstrijd Europese auto van het jaar 1985. Hoewel de 25 in het begin enige (elektronische) betrouwbaarheidsproblemen ondervonden (met name bij modellen die vóór de vernieuwing van de auto in 1988 waren gebouwd), was het in het eigen land van Frankrijk altijd een redelijk goede verkoper, hoewel het de dominantie van Duitse merken in de sector van de uitvoerende auto’s in de rest van de Europese markten niet aanvocht. Alle 25’s werden gebouwd in Sandouville, vlakbij Le Havre, Frankrijk.

De Renault 25, die eind 1983 werd geïntroduceerd als model uit 1984, was een grote stap voorwaarts in bijna elk aspect van het Renault-20 / Renault-30-gamma dat het vervangt. De vijf-deurs liftback body werd gepenned door de ontwerpers Gaston Juchet en Robert Opron van Citroën SM roem, en de onconventionele stijl (de omhullende achterruit was het meest bekende kenmerk) was gericht op het geven van de auto een inkeping kijken om de voorkeur van de klant buiten Frankrijk voor formele sedans in het segment te overwinnen.

De 25 was een van de eerste auto’s die vanaf het begin werd ontworpen voor aerodynamische efficiëntie; de luchtweerstand (Cd) bedroeg 0,31, een belangrijke factor in het verbeteren van het brandstofverbruik. Het TS-model bezat kort de onofficiële titel van ‘s werelds meest aerodynamische auto voor massaproductie’ met een Cd van 0,28, en bij de lancering was de 25 al snel de beste in zijn klasse voor brandstofbesparing.

Alle Renault 25-modellen hebben een voorwielaandrijving met vier- of zescilindermotoren die in de lengterichting vóór de vooras zijn gemonteerd. De 25 presteerden bovengemiddeld in zijn klasse, met de V6 Turbo-specificatie als match voor de Mercedes-Benz E-Klasse en BMW 5-serie.

De 25 werd geprezen om zijn rijcomfort en temperamentvol rijgedrag (ondanks lichte onderstuur en koppelbesturing bij de V6 Turbo-modellen). Een nieuw ontworpen handgeschakelde versnellingsbak werd unaniem geprezen om zijn precisie en gladheid, en hoewel het futuristische interieur ontworpen door de Italiaanse ontwerper Marcello Gandini (van Lamborghini faam) controversieel was, werd de 25 zeer gewaardeerd om zijn rustige, ruime en goed verlichte passagiersruimte.

Het uitrustingsniveau was hoog en stelde nieuwe normen voor Franse auto’s, de 25 met onder andere een express-up en down functie op het elektrische venster van de bestuurder, spraakwaarschuwingen, en een van ‘s werelds eerste stuurwiel-montage stereo-besturingen. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog had Renault een reële kans om in het grote marktsegment buiten Frankrijk te breken.